hadirku bukan meminta simpati...hidupku bukan untuk menyendiri...diriku sentiasa mencari erti...walaupun persoalan yang ku temui...

rYosHi

Followers

ads ads ads ads ads ads ads ads ads ads

Tuesday, January 18, 2011

master piece..

gud morning my frenz... pagi ni kena gerak awal sbb nak cr roti jala kat poli.. e2 je la utk breakfast ngan lunch.. nak jg berat bdn.. sblm grk gi kelas td minum air susu HL coklat ckit... yg 2 rendah lemak juz 1.0g per 100ml compare ngan F&N magnolia yg 2.4g and dutch lady yg 2.3g...


kali ni nak cite ckit pasal salah satu master piece aku yg terbaik la... huhuhu...
kue teow ramadan... sebab mase 2 bln pose jadi bagi la nama kue teow ramadan..
antara banyak2 yg aku masak yg ni la plng best coz dia nye rempah n bahan2 memang ngam2 coi.. tepat... jangka masa masak memang sekejap n yg ni aku masak basah tp still x jejaskan tekstur kue teow yg lembut n x hancurkan dia... cara masak memang bodo2 je sbb mase 2 nak cpt.. aku cmpak je pae yg ade kat dapaur.. nasib baik umah aku bersih xde lipas klu x ade la lipas nye... huhuhu
 nak tau rahsianye?????


utk make sure yg tektur kue teow x terjejas n sebati ngan kuah.. make sure kuah 2 mendidih n sayur x terlalu masak atau hancur.. so utk menjaga keseluruhan bahan... pasal bahan2 korang ikut suka la nak letak ape.. juz aku nak pesan.. nak kuranbg pedas.. cili 2 masak/tumis lama ckit... n utk sayur jenis daun jgn masuk awal sgt coz panas masakan 2 still remain so klu masuk lmbt ckit pun xpe,nnt dia akan masak dgn sendiri... klu jenis yg kras ckit cam lobak masuk le awal2... tp sebenarnya sayur ni x elok masak lame2 walau ape jenis pun sbb nnt khasiat dia kurang...
klu nak masuk benda berdaging masuk le awal2... jgn lupa tmbh air paip or air kosong.. banyak pun xpe sbb nnt kering sendiri.. klu suka basah lencun letak la banyak2... klu nak letak telur... mesti selepas letak kue teow sbb tkt nnt telur 2 berketul.. lg pun kue teow akan jd pekat ckit klu letak last... bukan likat juz x nmpk cair cam air....

lepas korang letak kue teow 2 agak2 kedua-dua da sebati... terus angkat...
krng jgn lak lupa psl bahan lain yer cam garam n serbuk msg... klu aku, aku suka tmbh gula ckit biar manis.. coz manis gula ngan manis kicap lain...
that,s all from tps resipi kue teow ramadan... selamat mencuba.. hik3...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...